Tuesday, September 29, 2009

Kedah tersungkur, NS kenduri gol - Utusan

Sept 30, 2009

KUALA LUMPUR - Juara bertahan, Kedah tersungkur buat kali pertama manakala Negeri Sembilan berkenduri gol dengan membelasah Sarawak 8-0 dalam perlawanan bola sepak Piala Malaysia 2009, semalam.

Gol tunggal sepakan bebas Indra Putra Mahayuddin sudah memadai buat Kelantan melukakan Sang Kenari di Stadium Sultan Mohamed IV, Kota Bharu dalam perlawanan Kumpulan E.

Namun Negeri Sembilan yang berhak bergembira besar termasuk dengan catatan hatrik penyerang muda negara, Mohd. Zaquan Adha Abd. Radzak dalam aksi Kumpulan B di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Seremban.

Selangor pula melenyapkan keraguan tentang reputasinya selaku juara tiga piala musim ini, Sabtu lalu dengan menumpaskan Polis Diraja Malaysia (PDRM) 3-0 dalam perlawanan Kumpulan D di Stadium Shah Alam.

Trio barisan depan - Amirulhadi Zainal, Safee Sali dan Amri Yahyah masing-masing memastikan tiga mata buat Gergasi Merah dengan sepakan leret, rembatan kanan dan tolakan mudah pada minit ke-17, 38 dan 88.

Naib juara Liga Super, Perlis pula menghela nafas lega di Stadium Utama Negeri, Kangar sekalipun cuba ditentang sengit menerusi gol pemain Pahang, Rahman Kadir dan Badrul Hisani untuk menang 3-2.

Dua jaringan pemenang Kasut Emas musim ini, Nizaruddin Yusof dan Ahmad Fakri Saarani pada minit ketiga, 25 dan 35 mengukuhkan penguasaan Singa Utara sebagai teraju Kumpulan A setakat ini.

Namun KL PLUS sudah kembali dengan mengutip mata penuh apabila membenam Melaka 4-1 di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur hasil dua jaringan Fadzli Saari selain Mohd. Lot Abu Hassan dan Amir Shahrin Abdul Mubin.

Setelah mengekang Kedah 1-1 di Alor Setar, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berkongsi mata lagi apabila seri dengan sebuah lagi pasukan Liga Super, Pulau Pinang 1-1 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang.

Kuala Lumpur pula mengejutkan bekas juara Piala Malaysia, Perak 1-0 dengan jaringan Mohd. Badrulhisham pada minit ke-65 daripada gerakan solo selepas diumpan Yong Kuong Yong biarpun kehilangan Kamaruzaman Mahmud kerana kad merah.

Tidak seperti 'abangnya' Johor yang ditumpaskan Terengganu 2-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Johor FC terus mara dengan kemenangan kedua berturut-turut dan menerajui Kumpulan C selepas menewaskan UPB-MyTeam 4-1.

Setelah menyambar tiga mata dari Kuala Lumpur, anak buah Ramlan Rashid ini menyambung langkah konsisten dengan dua gol Farid Ideris (43 dan 81), Nurul Azwan Roya (47) dan Sumardi Hajalan (69) di Stadium JCorp, Pasir Gudang.

No comments:

Post a Comment