Sunday, February 22, 2009

Perak gagal kaut peluang - HMetro

Feb 23, 2009
Oleh Azizan Hashim

KURANG daya tahan hingga menyebabkan pasukan hilangan pegangan terhadap perlawanan adalah faktor Perak sekadar seri 1-1 dengan Kuala Muda Naza (KM Naza) dalam perlawanan pertama pusingan kedua Piala FA di Ipoh, kelmarin.

Selepas bermain cemerlang untuk mengenakan tekanan serta berjaya mendahului 1-0 pada babak pertama, anak buah M Karathu bagaimanapun tidak berupaya menamatkan cabaran pelawat di akhir saingan 90 minit itu.

Sebaliknya lawan berjaya bangkit pada 10 minit terakhir hingga akhirnya berjaya memadamkan kelebihan tuan rumah melalui gol penyamaan lima minit sebelum tamat permainan.

“Pemain tidak memiliki sentuhan pemusnah serta daya tahan yang diperlukan bagi mematikan rentak lawan padahal kami menguasai hampir keseluruhan perlawanan.

“Kami sepatutnya mampu ‘membunuh’ mereka tetapi kegagalan melakukan penyudah yang diperoleh menjejaskan pencapaian kami,” kata jurulatih, M Karathu.

Pada perlawanan itu, Perak membuka jaringan melalui Mohd Saufi Saadi pada m-40 tetapi kegagalan menambah jaringan mengundang padah apabila pelawat bangkit pada babak kedua.

Menurut Karathu, dia juga menghadapi masalah kecederaan pemain yang kritikal apabila lima tonggak benteng tidak dapat diturunkan menyebabkan kemampuan benteng Seladang terjejas.

Berikutan itu katanya dia terpaksa merombak barisan dengan mengubah posisi pemain dalam usaha mengimbangi kemampuan pasukan.

“Apa anda boleh lakukan apabila lima pemain utama di benteng tercedera. Saya terpaksa merombak pasukan dengan mengubah posisi beberapa pemain,” katanya.

No comments:

Post a Comment